недеља, 12. јун 2016.

Сценарио за час - Избирачица, Коста Трификовић

 Ово је сценарио за час књижевности 6. разреда основне школе чији је аутор студент Милица Трајковић.





                                     Универзитет у Нишу
Филозофски факултет
Департман за српски језик





„Избирачица“ Коста Трифковић
Сценарио за час из предмета Методика наставе књижевности







                                                                                                            Ментор:                                                                           Студент:
проф. Снежана Божић                         Милица Трајковић 2259








Број часа:
Припрема за час
Датум:
106.
28.4.2016.
Школа:
Радоје Домановић
Предмет:
Српски језик и књижевност
Разред:
VI
Наставник:
Милица Трајковић
Наставна тема:
Књижевност
Наставна јединица:
Избирачица, Коста Трифковић
Тип часа:
Обрада новог градива
Објекат наставног рада (локација)
учионица
Задаци часа:
*Образовни:
·         Развијање способности код ученика за читање, разумевање, доживљавање и тумачење књижевног дела;
·         Увежбавање и оспособљавање ученика за гласно читање и читање у себи;
·         Усвајање и примена појмова који се тичу драме као књижевног рода;
·     Упознавање са ауторовим основним биобиблиографским подацима.
*Васпитни:
·         Развијање љубави према читању и приказивању драмских дела;
·         Мотивисање ученика на читање дела у целини;
·         Повезивање књижевних садржаја и основних идеја са животним ситуацијама и непосредним искуством;
·         Подстицање љубави према позоришној уметности.
*Практични:
·         Читање, доживљавање, разумевање и тумачење прочитаног одломка;
·         Усвајање и утврђивање знања о књижевнотеоријским појмовима: комедија, реплика, фразеологизми, композициони елементи драмског текста;
·         Увежбавање изражајног читања.
Наставне методе:
Текстуална, дијалошка
Облици наставног рада:
Фронтални, индивидуални, групни
Наставна средства:
Читанка, пројектор
Литература:
За наставнике:
1.         Милија Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Завод за уџбенике, Београд, 2009.
2.         Павле Илић, Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси, Змај, Нови Сад, 2006;
За ученике:
1.      Н.Станковић-Шошо, Б. Сувајџић, Читанка „Уметност речи“, Нови Логос, Београд, 2013.







Временска структура часа:
·         уводни део часа: 5 – 10 минута;
·         главни део часа: 25 – 35 минута;
·         завршни део часа: 5 - 10 минута.

Ток и садржај часа
Уводни део часа
Наставник жели да орасположи ученике и мотивише их за час а то се најбоље постиже кроз игру па је и за овај час припремио једну. Овог пута реч је о асоцијацији. Након што упише час, повеже пројектор и постави пано са асоцијацијом, креће са игром.
Наставник: Добар дан, децо! Спремио сам вам асоцијацију за данас. Је лможе?
Ученик: Даааа!
Наставник: Добро! Правила су вам добро позната, тако да можемо почети.
(Договорили су се да се јављају и тако отварају поља, а не сви у глас како би се чули и игра протекла у најбољем реду.

СМЕХ
КРИВИЦА
СТАЊЕ
ЛУТКАРСКО
ГРЧКА
КРАЈ
ЗБИВАЊЕ
НАРОДНО
ШАЛА
СУКОБ
ТРЧАЊЕ
НА ТЕРАЗИЈАМА
НУШИЋ
АРИСТОТЕЛ
ПРОДАВНИЦА
ГЛУМАЦ
КОМЕДИЈА
ТРАГЕДИЈА
РАДЊА
ПОЗОРИШТЕ
                                                       ДРАМА         


Наставник: Браво! Коначно решење јесте ДРАМА. Хајде да се подсетимо шта је драма. Нека се јави неко и објасни.
Ученик: Драма је књижевни текст који је писан у дијалогу и намењен извођењу на сцени.
Наставник: Тако је. Које драмске врсте постоје? Ево, помоћи ћу вам. Две су поменуте у асоцијацији.
Ученик: То су комедија и трагедија.
Наставник: Одлично! Постоји још једна. Која је то?
Ученик: То је драма у ужем смислу.
Наставник: Браво! Пошто смо се подсетили основног, можемо прећи на оно што је тема овог часа, а то је, како смо се договорили, комедија Избирачица, Косте Трифковића. (Наставник пише наслов на табли, а ученици у својим свескама.)



Главни део часа

Наставник: Коста Трифковић је писац који је живео од 1843. до 1875. године. Пореклом је из Новог Сада. Био је морнар, чиновник, адвокат, писац позоришних дела. Његова најпознатија дела су: Избирачица, Школски надзорник и Љубавно писмо. Избирачица је шаљива игра у три чина с певањем. То је прича о девојци из новосадске породице, њеним родитељима, другарицама и просцима. То је занимљиво сведочанство о томе како се накада живело, играло и просило. Реците ми, да ли сте прочитали одломак из читанке?
Ученик: Дааа!
Наставник: Одлично! Пре него да чујем како вам се допало, одгледаћемо и кратак филм који су снимили ваши вршњаци по одломку из читанке. Верујем да ће вам бити занимљив, а уједно ћете се и подсетити одломка.


Након што одгледају снимак, наставник их пита за утиске о делу.
Наставник: Како вам се допао филм и сам одломак?
Ученик: Мени се одломак јако свидео, баш ме је насмејала Малчикина пробирљивост и њено понашање. Сигурно ћу прочитати цело дело.
Ученик: И мени се допало. А и наши другари су то супер представили.
Наставник: А шта вас је највише насмејало?
Ученик: Насмејала ме је та Малчикина неодлучност и пробирљивост, то како она реагује на писма просаца.
Наставник:  Добро. Хајде да пређемо на саму анализу одломка. Реците ми који чин је приказан и које појаве.
Ученик: У нашој читанци је дат други чин и то прва и трећа појава.
Наставник: Тако је. А која лица су приказана у одломку?
Ученик: То су: Соколовић, Јеца, Малчика, Савета и Јован.
Наставник: Да. А шта они раде?
Ученик: Савета спрема доручак, Соколовић шета по соби док Јеца седи и плете и они разговарају.
Наставник: Одлично. А о чему то разговарају Малчикини родитељи?
Ученик: О вечерњим забавама. Јеца сматра да их треба организовати зато што имају кћер за удају, а годподин Соколовић се противи и каже да су оне само бацање пара.
Наставник: А како он аргументује своје противљење вечерњим забавама?
Ученик: Не жели да их организује јер га, како каже, гости још ту исмевају. Ако потроши мање, сви ће говорити да је циција и како се није стидео да их на такву вечеру позове, а ако потроши више, сви ће причати како се размеће, да је потрошио толико да ће после месец дана гладовати.
Наставник: Браво! А какав је став мајке?
Ученик: Она размишља другачије. Упоређује се са другима и каже да неће да буду гори од других и да се отуђе од света. Такође, помиње то што имају кћер за удају и да је зато битно да их организују. Каже му да се обрати Малчики ако му нешто смета.
Наставник: Одлично. Када сте већ поменули Малчику, кажите ми, какав је однос родитеља према њој.
Ученик: Они је обожавају и све раде да њој угоде. Не желе да је пробуде и чекају је за доручак.
Наставник: Шта се дешава када се она појави?
Ученик: И отац и мајка трче ка њој и постављају јој хиљаду питања само да јој се што више угоде: питају је како је спавала, да није ружно сањала, да ли је гладна...
Наставник: А какво је Малчикино понашање?
Ученик: Она је безобразна и каже да је се окану. Љута је јер су је чекали за доручак, иако им је сама рекла јуче да не доручкују без ње. Млеко јој не одговара и сви криве Савету због Малчикине мрзовољности.
Наставник: Шта закључујемо о њеном карактеру на основу тога?
Ученик: Малчика је врло мрзовољна, неодлучна и безобразна према родитељима и Савети.
Наставник: Како њени родитељи реагују на такво понашање?
Ученик: Они су на њеној страни, попуштају јој у свему па и сами оптужују Савету да све ради погрешно.
Наставник: Тако је. А како тумачите то њихово понашање?
Ученик: Па они су такви зато што је много воле и она им је ћерка јединица.
Наставник: Шта мислите онда, да ли су они одговорни за такво њено понашање?
Ученик: Наравно. Они су сами криви што се тако понаша према њима јер су јој сами то допустили.
Наставник: Како бисте се ви понели на њиховом месту?
Ученик: Ја не бих допустио такво понашање јер мора да постоји поштовање према родитељима и људима из окружења, наравно.
Наставник: А да ли се ви некад понашате као Малчика?
Ученик: Да, некада и ја будем тако безобразан према родитељима, али одмах ми буде криво, схватим да сам погрешио и извиним се.
Наставник: Браво! Тако и треба. Увек поштујте своје родитеље. Реците ми сада, шта мислите о Савети?
Ученик: Она је скроз другачија од Maчике. Волела би да има родитеље као што су Малчикини и она би ценила све што раде за њу.
Наставник: Како се Малчика понаша према Савети?
Ученик: Он је и према њој безобразна.
Наставник: Шта јој замера?
Ученик: Каже да је кокетовала са господином Бранком.
Наставник: Пронађите у тексту делове у којима се уочавају разлике у понашању између Малчике и Савете.
Ученик: Савета је збуњена. И када јој Малчика каже за шта је оптужује она каже: Већ што се тога тиче, ту ми је савест чиста! Ти се вараш, Малчика! Дао би бог да се о томе и уверити можеш. За разлику од ње, Малчика само напада: Како можеш да се претвараш! Али неће ти помоћи! Ту сам и ја! Разумеш ли – и ја! Са мном је тешко делити мегдан! Јеси ли разумела?
Наставник: Наведите онда и неке особине Савете да бисмо видели колика је супротност Малчики.
Ученик: Савета је нежна, вредна, пожртвована, плашљива.
Наставник: Одлично! Хајде да пређемо сада на трећу појаву. Шта је у њој приказано?
Ученик: У њој Малчика добија три писма којима је Тошица, Бранко и Штанцика просе.
Наставник: Чија просидба вам се највише допала?
Ученик: Тошицина. Она је најсмешнија јер је писана у стиховима. И то је право љубавно писмо зато што је писано на сјајном папиру са прободеним срцем.
Наставник: А какве су друге две?
Ученик: Оне нису упућене директно Малчики, већ њеним родитељима и оне су озбиљније, показују поштовање које просци имају према родитељима.
Наставник: Како Малчика реагује на просидбу?
Ученик: Она је превише самоуверена и ту се види њена пробирљивост. Она не жели да изабере ниједног, него одлучује да их пусти да чекају јер је сигурна да хоће.
Наставник: Браво! А да ли Малчика према неком од њих осећа љубав?
Ученик: Не. Када Савета каже да срце може само за једним куцати, Малчика одговара: А ако моје срце не куца ни за једним? Из тога видимо да она није заљубљена ни у једног од њих. Њој је само битна пажња.
Наставник: Какво мишљење има Малчика о својим просцима?
Ученик: Штанцика не спада у интелигенцију, Бранко је сиромашан и врло озбиљан, а Тошица сувише луцкаст и има велики нос. Ниједан јој није довољно добар.
Наставник: Чему Малчику учи њен отац?
Ученик: Да изабере Штанцику зато што је богат.
Наставник: Шта мислите о томе?
Ученик: Па њен отац није у праву. Малчика треба да се уда из љубави, као и сви. Материјалне ствари нису важне.
Наставник: Одлично! Хајде и да протумачимо пословицу из Тошициног писма. Шта значи ово Избирач наиђе на отирач?
Ученик: Значи да не треба пуно бирати јер онај ко много бира добије најгоре.
Наставник: Браво! Како вам је јасан сам наслов дела онда
Ученик: Избирачица је Малчика, а судећи према овој пословици она ће добити оног кога је најмање желела.
Наставник: Шта мислите онда како се комедија завршила
Ученик: Остао јој је Тошица.
Ученик: Ја мислим да се удала за Штанцику иако га није волела.
Наставник: Остављам вам да прочитате дело у целини и сами сазнате крај, а судећи по реакцији на одломак, свидеће вам се сигурно. Остало нам је да дефинишемо још и тему и идеју. Шта би могло да буде тема?
Ученик: Понашање размажене девојке Малчике док бира своје просце.
Наставник: Може. А како би гласила идеја?
Ученик: Као идеју можемо искористити пословицу из Тошициног писма: Избирач наиђе на отирач.
Наставник: Одлично! Сећате ли се још неке пословице која би могла да буде идеја ове драме?
Ученик: Ко високо лети, ниско пада.
Наставник: Браво! Ова пословица би могла да послужи и као тема вашег домаћег задатка. Дакле, писаћете на тему Ко високо лети, ниско пада. Опишите неку ситуацију која се десила вама или неком из вашег окружења.

Завршни део часа:
У овом делу часа ученици су подељени по улогама и изражајно читају одломак из читанке који су претходно припремили код куће. Након прочитаног одломка, наставник заједно са осталим ученицима коментарише шта је било добро и похваљује, али такође и указује на грешке које су правили како се не би поновиле следећег пута.





ИЗГЛЕД ТАБЛЕ (скица)
 

Избирачица, Коста Трифковић

Дела: Избирачица, Школски надзорник, Љубавно писмо
Комедија (шаљива игра у три чина с певањем)
Ликови: Соколовић, Јеца, Малчика, Савета, Јован
Просци: Штанцика, Тошица, Бранко
Тема: Понашање размажене девојке Малчике док бира своје просце.
Идеја: Избирач наиђе на отирач.
            Ко високо лети, ниско пада.












Прилози:

Асоцијација која у уводном делу часа служи као мотивација:


СМЕХ
КРИВИЦА
СТАЊЕ
ЛУТКАРСКО
ГРЧКА
КРАЈ
ЗБИВАЊЕ
НАРОДНО
ШАЛА
СУКОБ
ТРЧАЊЕ
НА ТЕРАЗИЈАМА
НУШИЋ
АРИСТОТЕЛ
ПРОДАВНИЦА
ГЛУМАЦ
КОМЕДИЈА
ТРАГЕДИЈА
РАДЊА
ПОЗОРИШТЕ
                                                       ДРАМА         

Нема коментара:

Постави коментар